fredag 28 mars 2008

Skeptisk batteriexpert

Dr. Menahem Anderman, ordförande för Advanced Automotive Batteries menar att plug-in hybrid utvecklingen kommer att ta längre tid än vad till exempel GM planerar för med sin Volt. Han tror att Litium-Jon tekniken kommer att ta bortåt 7-8 år till att utveckla, inte minst innan den kommer att vara prismässigt konkurrenskraftig. På sätt och vis pekar han på flera problem samtidigt. Dagens fordon med förbränningsmotorer ÄR kostnadsoptimerade och mycket svåra att slå ekonmoiskt på kort sikt. Så om man utgår från ett rent ekonomiskt perespektiv har han säkert rätt - osäkerhet kräver rejäla och kostsamma garantier etc.

Men jag tror att många anser att det handlar om vilja - att vi inte har så mycket att välja på. En plug-in hybrid är så avsevärt mycket mer effektiv i förhållande till en bil med bara förbränningsmotor att det är en oundviklig teknik. Det är många problem som ska lösas på vägen, och det är bra att vara realist - men samtidigt får inte viljan dödas av att hela tiden konfronteras med nuläget. 7-8 år tycker jag inte är så dramatiskt - det är vad som krävs för att utveckla modeller som kan optimeras utifrån batteriteknik vad gäller utrymmen, bygga infrastruktur etc. Men det kräver ett aktivt arbete från och med nu att nå dit. Därför måste bilar som Chevy Volt ut på vägarna - det är vårt enda sätt att lära oss.

Läs mer på tex:
http://www.hybridcars.com/plug-in-hybrids/battery-expert-doubt-plugin.html

Sen påminner den här storyn mig lite om en helt annan som snurrade för en tid sedan. Dr Menahem är enskild konsult. Hans Advanced Automotiv Batteries är en liten konsultfirma - inte en forskningsorganisation eller oberoende branschorganisation som man kan tro av artiklarna.
Även om Menahem verkar trovärdig så liknar mediauppmärksamheten lite hur Art Spinella - enmanskonsulten med firman CNW Marketing Research, fick massor av publicitet för en mycket ifrågasatt "rapport" (läs, mycket ovetenskaplig) som menade att en Prius över sin livscykel är lika bränslekonsumerande som en Hummer H2 om man räknar in produktion etc. Se bland annat Ny Teknik här. Han trollade med siffor och menade tex att en Prius skrotas vid ca 16000 mil. I normala fall gör han statistik över föräljningssiffror men nu blev han helt plötsligt expert på livscykelanalys - det var i alla fall så media presenterade honom. Kolla gärna på Arts hemsida som visar hans kärlek för V8 motorer - tex den han klämt ner i en MG.

Inga kommentarer: