måndag 24 mars 2008

Fundering om energimängd

Det som ju är den mest radikala fördelen med eldrift, förutom tystnad, simpelt underhåll, noll avgasutsläpp från bilen etc, är ju att den förbrukar så extremt lite bränsle i jämförelse med en förbränningsmotor. Anledningen är ju att en elmotor utnyttjar ca 90% av tillförd energi medan en förbränningsmotor bara nyttjar ca 15-20% av tillförd energi i verklig drift - det mesta går till spillo i form av värme och friktion. Men förstår folk detta? Jag fick själv insikten först efter att jag ägt min elbil ett tag - att bilens batteripack om flera hundra kilo faktiskt bara lagrar energi motsvarande innehållet i EN liter bensin - och att den "litern" tar mig hela 6-7 mil i stadstrafik! Detta säger en hel del så klart om hur fantastisk mycket energi det egentligen finns i bensin - och samtidigt om hur usla kolvmotorer är på att ta den tillvara - trots 100 år av "förfining av tekniken. Förfining kan inte häva naturlagarna. Det är detta som gör att elmotorn kommer att vinna i längden och kolvmotorn förpassas till historieböckerna, ungefär som motorjournalisten Håkan Matson skriver i Dagens Industri Weekend 1-2 februari 2008 "om hundra år minns nog ingen parantesen med bensinbilar".

Delarna i en Chevrolet Corvett ZR1 V8

Inga kommentarer: