fredag 21 mars 2008

Positivt om elfordon i A M & S

Jag har länge tänkt skapa en blogg för att inte minst vidarebefordra allt jag läser nästan dagligen om elfordon i olika sammahang. Det som fick mig att äntligen komma till skott var den lysande ledaren i månadens nummer av Auto Motor & Sport (13 mars 2008) skriven av chefredaktör Alrik Söderlind - äntligen en utvecklingspositiv betraktelse om elfordon och plug-in teknik! Alrik ser tillbaka på motståndet mot bla katalysatorer, säkerhetsbälten, ESP etc och visar att teknikutveckling nästan alltid föder ett motstånd pga okunskap - så sant. Vidare så bejakar Alrik alla de möjligheter ny teknik inom fordon föder, han skriver "De ballaste bilarna framöver blir de med den mest avancerade miljötekniken."

I samma nummer finns en lysande provkörning av Tesla. Journalisten Kim Reynolds tar både till sig ny teknik och beskriver också ett enkelt sätt både nyttan och glädjen "Och jag längtar efter att en väsnande avgasproducerande Ferrari eller Porsche ska göra misstaget att stanna vid ett stoppljus bredvid min tysta Tesla Roadster, som kommer fem mil på samma energi som finns i en liter bensin..."

Det börjar svänga i motorjournalistkåren och det ska bli spännande att följa hur Auto Motor & Sport fortsätter rapporterandet om ny teknik.

Inga kommentarer: