söndag 30 mars 2008

Kalifornien backar

CARB, California Air Resources Board röstade enhälligt torsdagen 27 mars 2008 att minska ambitionen för försäljning/uthyrning av emissionsfria sk ZEV-bilar (Zero Emission Vehicles, dvs elbilar och vätgasdrivna bränslecellsbilar) med 70%. Det tidigare målet var 25000 bilar mellan 2012-2014. Det klubbade målet blev ungefär 7500 bilar, beroende på vilken typ av ZEV-bilar som säljs. En översyn i förhållande till Californiens nya CO2-lagstiftning ska sedan göras tidigast 2009. Den anger en minskning av CO2-utsläpp med 80% till 2050.

Däremot har man lagt till ett krav på plug-in elektriska hybridbilar (PHEV - Plug-in Electric Hybrids) om ungefär 58 000 bilar under samma period. När den tidigare lagen som fastslogs 2003 fanns inte detta krav med då det då inte ansågs rimligt. Detta är ju spännande och lär stressa tillverkarna en hel del.

De tillverkare som berörs är GM, Toyota, Chrysler, Honda och Nissan. Men indirekt påverkas även tex Fisker och Tesla. Dom kan nämligen sälja "credits" på försålda bilar till de stora företagen - som då behöver göra mindre.... BMW talar om elbil då man tror att man snart kommer att räknas in i gruppen ovan.

Många anser såklart att detta är ett urvattnat förslag och bilindustrin har lobbat hårt mot regler - som vanligt. Man får hoppas att detta är tillräcklig för att den här gången få till en seriös utveckling av ZEV-fordon - en kritisk massa. Plug-in hybrider innebär också teknikutveckling som gynnar ZEV. Kanske är det allvar nu när även andra regioner i världen satsar, som Israel och Danmark. Den som lever får se - jag är som vanligt optimist.

Källa: Los Angeles Times 28 mars 2008

Inga kommentarer: