måndag 31 mars 2008

Projekt elbilsljud - Del 1

Eller - hur låter en bil som inte låter som en bil? Elbilar är extremt tysta. Det som hörs inuti bilen, om den är dåligt ljudisolerad som min Clio, är ett svagt vinande från motorn samt lite fläktljud. På utsidan är det i princip bara däcksljudet som låter när bilen kommer upp i fart. I låg fart är den i princip ljudlös. Detta väcker en mängd spännande frågor. Skulle den behöva ett ljud, tex av säkerhetsskäl för att den ska upptäckas i tid av gångtrafikanter och cyklister? Skulle det vara spännande med ett ljud, men ett annorlunda ljud för att markera att detta minsann är en elbil? Vill man att den ska smälta in i ljudbilden som bil och låta som en bil brukar - alltså med ljudet av en förbränningsmotor? Eller ska den vara knäpptyst - man kanske ska söka tysta däck, dämpa fläktljud etc - en "stealthbil"?

Detta kommer jag att experimentera med i min bil. Det jag dels tar fasta på är att folk när man talar om elbilar och ljud genast föreslår att den skulle kunna låta som en V8, en Ferrari etc. Det finns en uppfattning att en bil ska låta som en en "riktig" bil - dvs hur man är van att en bil låter. Detta är mänskligt och typiskt men ganska ointressant tycker jag. Jag vill främst undersöka hur en bil som inte behöver låta som en traditionell bil istället kan låta - och hur folk reagerar på sådana ljud i förhållande till en tyst elbil. Jag återkommer inom kort - experimentet har börjat!

En del finns så klart redan gjort. I ett avsnitt av MTVs Pimp My Ride (avsnitt 7 säsong 6)monterades på en förbränningsbil det här kitet från Vroombox som simulerar olika motorljud, tex Ferrari. Tyska företaget Ebersprächer har tagit fram den här ljuddämparen som kan ge ifrån sig syntetiskt ljud. Mest intressant är kanske den här idéen om ljud för cyklar och elfordon för att öka säkerheten, med bland annat ljudet av en travande häst, från Kanadensiska Sound of Motion.

En undersökning om faran med tysta bilar för blinda är genomförd av U.S. National Federation of the Blind. Många andra anser att våra utomhusmiljöer bör göras så tysta som möjligt. En situation är så klart att elbilen med sitt ringa ljud under en övergångsperiod dränks av annan mer "högljudd" trafik.

Min erfarenhet är att det finns ett problem vid låga farter på parkeringar etc -man får vara mer uppmärksam och ett svagt ljud hade hjälpt. Vissa lösningar tillämpas redan i andra situationer - tänk tex på lastbilarnas backvarnare.

Inga kommentarer: