söndag 27 april 2008

JA - En BYD ska det va!

Jag var ju tvungen att släppa drömmarna om en GM Volt. Å andra sidan har jag sedan en tid spanat på vad kinesiska BYD (Build Your Dreams) pysslar med. Och minsann, nu tänker dom lansera en MPV - femsitsig och rymlig, precis vad jag behöver. BYD är ju som en av världens största tillverkare av mobiltelefonbatterier en ovanligt intressant billtillverkare. Min gissning är att man menar allvar men att det kommer att ta ett par år att få till kvaliteten. Men jag kan vänta. Bra kommentarer här på Green Car Congress

BYD E6 som den kommer att heta har enligt BYD en acceleration på ca 10 sek för o-100 kmh och en toppfart av ca 160km/h. Vikten är mellan 2- 2,5 ton, ganska mycket batterier alltså. Räckvidd är runt 300 km. Batterierna är egenutvecklade Litium-Jon batterier med järn-fosfat elektrod för att minska risk för överhettning.

Det är imponerande data - vi får se hur de stämmer. Bilen lanseras i Kina om ca 2 år och därefter i USA och Europa. Jag tror att BYD har något riktigt bra på gång.

Bild från Treehugger.

Inga kommentarer: