tisdag 8 april 2008

Projekt elbilsljud - del 2

Nu har Auto Motor & Sport uppmärksammat en möjlig problematik med för tysta elbilar, baserat på forskning vid University of California, på uppdrag av The National Federation of the Blind, se annat inlägg nedan. Forskningen visar att "hybridbilen måste vara upp till 40 procent närmre en person innan denne kan avgöra varifrån ljudet och bilen kommer". Jag har inte läst rapporten än men min egen erfarenhet är att detta är en realitet i speciella situationer som parkeringshus, parkeringar och villaområden - miljöer där det i övrigt är ganska men inte helt tyst. Min teori är att vi i sådana miljöer förlitar oss mer på hörseln än i bullriga miljöer där det är svårare att med hörsel urskilja enskilda bilar. Detta gäller alla - synskadade har så klart ytterligare svårigheter då de förlitar sig på hörsel även i bullrigare miljöer. The National Federation of the Blind är helt klart på krigsstigen och nyligen gjorde man en aktion där man lät en Prius köra över en blind person (inte på riktigt) och sedan höll en vaka över henne. Jag har full respekt, inte minst för att min egen fru är synskadad.

Taggad av detta drar jag nu igång projekt elbilsljud på allvar. Högtalaren är monterad bak sedan en månad tillbaka. Högtalaren under huven installeras inom kort. Sedan kommer jag att experimentera både med varnande ljud och rent kosmetiskt ljud. När det gäller det senare kommer jag inte att addera "Ferrari-muller" som AMS tycks tro att alla vill ha. Jag tror att det kommer att skeva mot bilens utstrålning på alla vis. Istället tror jag det blir mer intressant att använda helt andra ljud - dels för att det är möjligt, när en elbil inte behöver låta som en "bil" och också för att man vill differentiera elbilen mot traditionella bilar - liksom tala om att här kommer något helt annat. Vi får se hur folk reagerar- Inom kort kommer jag att lägga ut mina experiment på YouTube.

1 kommentar:

Eliza sa...

Jag ser att du gillar elbilar! Det gör jag också! Jag ordnar faktiskt ett seminarium om elbilar imorgon!

Besök min blogg:
http://eliza-moderat.blogspot.com/

/Eliza