onsdag 30 april 2008

Elmuskelbilarna kommer!

Nu står elmuskelbilarna som spön i backen. Det senaste tillskottet är Tom Tjaardas konvertering av en Ford Mustang kallad EXV. Prestanda är monstruösa med vridmoment på 1355Nm som mest. Det slår till och med en Koneiggsegg CCXR Edition med sina "futtiga" 1080 Nm. Min Clio har ca 125Nm..... Tom Tjaarda, by the way, har designat mängder av exklusiva bilar, t ex DeTomaso Pantera.

Andra aktuella elmuskelbilar och elsportbilar är ju Tesla liksom holländska Thorr.


Å ena sidan kan man undra hur tillståndet i världen blir bättre av detta, men om dessa bilar kan hjälpa inbitna älskare av förbränningsmotorn att förstå att körglädje och prestanda inte tar slut med ottomotorn, kanske snarare tvärtom, så kanske ändamålen kan helga medlen.

Sen måste jag ta reda på hur mycket dessa bestar drar vid vanlig körning. Min gissning är att de då har en förmåga att vara snåla - att det har ett spann mellan snål vanlig körning och effektförbrukning vid maximal användning som inte förbränningsmotorn klarar. En högprestandamotor (förbrännings) drar ju mycket även i lugn körning.

Sen kan jag inte hjälpa att känna en hel del Jävlar anamma! Vill ha en sådan bil bara för att få chansen att visa var skåpet ska stå vid rödljuset med något slags gott (och ganska rymligt) samvete. Fast ännu roligare är ju en Sleeper - en bil som ser ut som en alldaglig bil, men som "kickar ass!". Kanske skulle eltrimma min Clio...

Bilder från HST International och Thorr

Inga kommentarer: