tisdag 14 oktober 2008

Doc Jahnke


På sistone har jag känt mig som Doc Emmet Brown - alltså geniet i Tillbaka Till Framtidenfilmerna. Min lilla Clio Electrique tappade för ett par veckor sedan hela 25Ah på ett bräde. Det visade sig, efter mycket mekande, att ett batteri havererat. För att komma så långt har jag tagit det drastiska steg som många Clio Electrique ägare tar - att såga upp batterilådorna. Dom är egentligen slutna upptill och enda sättet, om man inte sågar, är att höja upp bilen och sänka ner batteripackarna under bilen - rätt omständigt. Men med en vinkelsplip och tungan rätt i mun - det är ett spel på ca 3-4 cm mellan plåtkanten och batterierna - så kan man alltså såga upp lådorna för åtkomst ovaninfrån. Sen får man tillverka lock och lite annat.

Hursomhelst - att nu komma åt det innersta i en elbil är oerhört spännande. Nu börjar mekarupplevelsen skilja sig markant från vad jag är van vid! Man står där med Voltmeter i en handen och ett block i andra handen och diagnostiserar i sin fina tabell, batteri för batteri, kondition och välbefinnande - som en blandning mellan en traditionell vetenskapsman och sjuksköterska. Mina små söta batterier! Nu har jag hittat ett nytt som får ersätta det trasiga och efter ett antal försiktiga och varsamma laddningsprocedurer hoppas jag att Lillbilen ska vara på benen igen till helgen!

Inga kommentarer: