fredag 22 augusti 2008

Projekt ELECTRIC BUGGY - Del 1


OK - mot slutet av semestern for tankarna i olika och nya riktningar, befriad som man vid det laget var från vardagen. Länge hade jag grunnat på lämpligt elbilsbygge. Rätt som det var kom jag på det - en elektrisk beach buggy - ELECTRIC BUGGY! Med ett sådant namn kan ju inget gå fel. Bilen är lätt - det ger prestanda. Den är kul på ett oförargligt vis - det ger uppmärksamhet. Motorn är helt synlig baktill - det förvirrar och utmanar. Helt enkelt ett kul busfordon som man kan använda med ganska gott samvete och utan att störa omgivningen.

Så min vana trogen, utan att tänka efter för länge, köpte jag första bästa Buggy-objekt på Blocket. Det blev en väldigt risig Buggy som stått ute i säkert 10 år. Sönderrostad bottenplatta /golv, fastrostad motor (men vad gör det) och allmänt skabbig. Karossen i glasfiber var väl det enda som egentligen var ok. Men den har i alla fall papper på att vara registrerad som "ombyggt fordon". Det visade sig när jag senare gjorde den research som jag borde gjort fån början att dessa är helt meningslösa. Om man ska byta motor på en buggy, som alltså är en ombyggd bubbla/Folkvagn, så blir ombyggnaden för omfattande och bilen räknas istället som amatörbyggt fordon - alltså som en ny bil. Vägen dit är diverse besiktningar, intyg och ca 8000kr. Men men, det är ju senare bekymmer.

Bilen plockades ner i molekyler under 30-graders veckan i slutet av Juli och sedan dess har jag köpt ytterligare en bottenplatta (för lång men rostfri) samt diverse komponenter. Största problemet, förutom brist på pengar, är brist på garage. Det byggde vi om till arbetsrum för ett par år sedan. Men det brukar ju ordna sig med det mesta. När jag sökte på nätet så hittade jag givetvis en redan konverterad Buggy ifrån USA, dessutom mycket fin, se bilder.

Projektet kommer att avrapporteras här löpande med bilder och allt. 1-2 år kommer det säkert att ta.

Inga kommentarer: