tisdag 10 juni 2008

Trimma eller inte trimma?

Nu har jag fått tag på det "det 20e batteriet"!. Jag vet var det finns men det är inte inhandlat ännu. Läsaren ska veta att originalbatterierna är extremt sällsynta, och rätt dyra.

Original har Clion 19 batterier och 114 Volt. Men om man klämmer in ett 20e batteri får man 120 pigga Volt! Well - det sägs att det ska ge lite extra knuff. I helgen ska jag testa en batteritrimmad Clio så då får vi se om det kan vara värt pengarna och jobbbet. Lite sugen är jag allt - men är det hållbarhetsmoraliskt försvarbart? Det är den stora frågan. Förleds jag nu inte av prestantadjävulen? Kanske jag skulle "go the whole hog" och programmera om bilen för att få ut ännu mer effekt. Nu är ju vridmomentet strypt till max ca 120Nm, men man lär lätt kunna få ut det dubbla - om man inte är rädd om mekaniken...... Hummm, tänk att stå tyst och blygsamt med den lilla vita 90-tals Clion bredvid en ny BMW vid ett rödljus, och när det slår om, dra i väg i med ett ilsket skrikande i ett moln av bränt gummi - moaahhahaha!!

Det 20e batteriet vrider nog inte loss framhjulen på samma sätt. Vi får se i helgen.

Inga kommentarer: