lördag 17 maj 2008

Modellbil eller riktig bil från BMW?

Som jag skrivit om tidigare så kommer BMW troligen att göra en elbil för att möta Californien-kraven på en viss andel Zero Emission Vehicles från de stora biltillverkarna - dit BMW ännu inte räknas men snart förmodas göra det. När jag nu läste om detta igen så kom jag att tänka på en modellbil som jag fick av en Volvokollega (när jag arbetade där på 90-talet). Jag tror det var 1998 och han hade besökt en konferens på BMW. Bilen hette BMW E1. När jag surfar på BMW E1 finner jag knapphändig men dock information som säger att konceptet gjordes 1991. Dock finns det inga bilder på någon verklig bil så detta var nog snarast en avancerad skissövning omsatt i leksak/modellbil. Så här står det på askens baksida "The battery is the heart of the BMW E1. It is installed in the most crash-protected position in the car (under the rear seat). Range of the BMW E1: approx. 150 to 200km. Charging time: 6-8 hrs."




Bättre lycka den här gången BMW!

Inga kommentarer: